En digital resa med medarbetarna i centrum

På bara fyra år gick Lundqvist Trävaru från klassiskt trävaruföretag till Årets Digitala Gasell. Den digitala resan går vidare för denna gasell, som tydligt förmedlar flockens betydelse för framgång.

När Samuel Holmström 2010 klev in i vd-rollen var han den förste utöver familjen som tog plats i företags­ledningen sedan familjeföretaget startade 1936. Under hans ledning har företaget tilldelats flera åtråvärda utmärkelser för sitt förändringsarbete.

– I vår bransch fanns ju inga sådana där coola företag med tv-spel och saccosäckar. Vi ville ju också vara coola – och i den traditionella trävarubranschen syntes det direkt när vi vågade förändra.

I grunden är erbjudandet detsamma nu som innan förändringsresan – flexibla byggsatser som kan bli garage, fritidshus, maskinhallar och mycket mera. Ett avgörande steg var den plugin-fria 3D-konfiguratorn som lanserades 2013, och som fick Google och Dagens Industri att utse företaget till Årets Digitala Gasell året därpå. Med den kan webbesökaren på bara någon minut digitalt bygga ett garage med önskade mått, fönster och dörrar och genast se vad en verklig byggsats skulle kosta.

Samuel ser tillbaka på de senaste fem åren:

– Målet vi satte 2014 var att vi 2020 skulle öka från 200 till 600 byggsatser om året och öka omsättningen från 25 till 100 Mkr. Som det ser ut nu verkar vi kunna nå 100 Mkr redan under 2019, även om vi än så länge gör 450–470 byggsatser per år. Det digitala verktyget har ökat värdet per affär genom merförsäljning.

Det är lätt för kunden att själv testa olika alternativ och se hur det påverkar kostnaden. Genom att kunden kan komma långt i köpprocessen på egen hand kan säljarna lägga tid på rätt saker. Dessutom är konfiguratorn bara första steget i en digital process som omfattar hela kedjan från beställning till leverans. När köpet slutförs aktiveras nästa länk i kedjan.

Det digitala hamnar lätt i fokus, men Samuel återkommer flera gånger till betydelsen av den kulturella förändringsresan och den ökade mångfalden. En del i det är att öka andelen kvinnliga medarbetare i en mansdominerad bransch, men han lyfter hellre andra perspektiv av mångfald:

– Att sitta med vid fikabordet på ett företag är ett snabbt sätt att bedöma graden av mångfald. Pratar man bara sport, eller handlar samtalet ibland också om film, samhällsfrågor eller något helt annat? Den typen av mångfald är en framgångsfaktor.

Nu går resan går vidare på flera sätt. En helt ny fabrik byggs, vilket gör att volymerna både kan och behöver öka. Stort fokus ligger på att hela tiden vässa det digitala, och just nu utvecklas 3D-konfiguratorn vidare. Inom något år ska kunden kunna visualisera och hantera även sin nya villa via webben.

Under sitt frukostseminarium kommer Samuel berätta hur företaget tänkt och gjort och hur det digitala hela tiden går hand i hand med ledarskap och medarbetare:

– Kulturen måste hänga med när vi växer och rätt medarbetare är centralt. Vid varje rekrytering måste vi säkerställa den digitala förståelsen – att det finns en vilja och förmåga att förstå till exempel hur e-handeln påverkar våra förväntningar.

Plats: RC Hotel Sports & Business, Mässvägen 6, 554 54 Jönköping
När: Onsdag 4 september 2019
Tid: 08.00–09.00